De ce L-ai pierdut pe Isus?


De ce L-ai pierdut pe Isus?

Luca 2:41-50

De ce L-au pierdut pe Isus Maria şi Iosif?

1. Din cauza ritualului (v.42, 43)

„în fiecare an la praznic”; „de obicei…”

… L-au lăsat în Templu, cum mulţi români, şi nu numai, Îl lasă în Biserici…

2. Din cauza rudeniilor (v.44)

… credeau că este cu tovarăşii, cunoscuţii şi rudeniile lor. Îl pierzi pe Isus când consideri că ajunge ca Isus să fie al rudeniilor tale, nu şi al tău!

2. Din cauza relaţiei cu EL (v. 48)

Îl pierzi pe Isus când crezi că e doar un copilaş, un băieţel, un băiat care se poate pierde, pentru care trebuie să te îngrijorezi (v.48d)…

Şi când L-au găsit, cine au aflat că este?

Au realizat că El este:

  • Răspunsul la întrebările cele mai controversate (v.47)
  • Fiul Tatălui ceresc (v.49)
  • Împlinitorul voii Tatălui (v.49b- „trebuie să fiu…”)

 „Dar ei, atunci n-au înţeles spusele Lui”… Dar tu le înţelegi?

Fie ca dacă L-ai pierdut pe Domnul Isus Hristos căutarea ta să înceapă chiar din secunda următoare şi ea să se sfârşească doar cînd Îl vei re/găsi!

Anunțuri

Despre dr. Caleb Nechifor

Sunt robul Regelui meu: Domnul Isus Hristos. Email: cotnike[at]yahoo.com sau calebnechifor[at]yahoo.com Tel. fix: 0264-433.338 Mobil: 0747-322.955
Acest articol a fost publicat în Predici. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la De ce L-ai pierdut pe Isus?

  1. horvathliviu zice:

    Datorită ritualului? Mă întreb cum îl citești pe Stăniloae, Caleb. Nu știu tu prin ritual ,însă aștept de la tine mai mult decât de la un om simplu. Liturghia, e slujire, e ritual, și dea Dumnezeu să fie așa cum dorește El.

    Nu am înțeles cum poți să-l pierzi pe Iisus datorită relației cu El? Un filozof ar zice că nu ai logică. Nu mi-L pot închipui pe Domnul Iisus ca pe un copilaș, care trebuie să am eu grijă, să fiu cu ochii pe El, cum am grijă de Patrick.

    • Da, datorită ritualului pe care îl realizează cineva din inerţie sau pentru că e la modă într-u anumit timp să realizezi un anumit ritual. Cînd nu mai cred ceea ce spune. Cînd execută anumite reguli numai pentru bani, numai pentru a intra în graţiile unor oameni. Şi cînd ceea ce rostesc, ascultă şi promovează nu îi schimbă. Ritualul după percepţia mea presupune acele acte religioase care sunt repetate din reflex şi care nu au nici un efect asupra sufletului. Spune-mi cîţi din românii, ca să nu vorbim din alte naţiuni, care merg la Biserică din Paşti în Crăciun, sunt schimbaţi datorită ritualului pe care îl respectă? Cîţi dintre ei nu mai fumează, cîţi nu mai consumă alcool, cîţi nu mai trăiesc în adulter, cîţi îşi cer iertare cînd au greşit (pentru asta ar trebui să fie învăţaţi în biserici), cîţi se pocăiesc cu adevărat de păcatele lor şi încep o viaţă nou cu Domnul lor? Doar aceştia nu Îl pierd pe Isus! Ceilalţi Îl pierd chiar în Biserică, dacă nu L-au şi pierdut!
      Îl pierzi pe Isus datorită relaţiei cu El, care dacă există, de cele mai multe ori este una distantă. Cei mai mulţi care nu se roagă zilnic lui Isus, care nu înţeleg că Isus e Stăpânul şi nu poate fi manevrat de oameni după bunul lor plac, Îl pierd pe Isus din cauza relaţiei greşite pe care o au cu El. Liviu, nu observi că de cele mai multe ori majoritatea aşa zişilor creştini sunt creştini doar când e postul Paştelui sau a Crăciunului, şi în rest, îşi permit tot ce vor. Acestora, după cum înţeleg eu, le-ar place de un Isus care să rămână un copilaş drăgălaş sau cel mult un baiat de 12 ani care să nu le schimbe planurile, care să nu poată să le „răstoarnă mesele lor de afaceri”, chiar din curţile Templelor, care să nu le interzică să trăiască murdar. Toţi aceştia Îl percep pe Isus ca pe cineva de care trebuie să aibă grijă, să Îl aşeze frumos la gât, poate chiar pe o cruciliţă, să Îl aibă în buzunar, să Îl lase la încrucişări de drumuri pe o tablă. Aşa gândesc cei ce au o relaţie greşită cu Domnul Isus Hristos. El a fost un copilaş, a fost un baiat, a fost dar nu mai e aşa . Acum vrea să fie Domnul şi Mîntuitorul nostru al tuturor!

  2. horvathliviu zice:

    Textul lui Luca ne spune că Iisus ”copilașul” dădea probleme erudiților și doctorilor în teologie : ”καὶ ἐγένετο μετὰ ἡμέρας τρεῖς εὗρον αὐτὸν ἐν τῷ ἱερῷ καθεζόμενον ἐν μέσῳ τῶν διδασκάλων καὶ ἀκούοντα αὐτῶν καὶ ἐπερωτῶντα αὐτούς· ”
    Azi am citit din Jaroslav Pelikan care zicea că ” Liturghia se deosebește de ritual printr-un conținut exprimat în Crez”.
    Ceea ce spui tu Caleb e adevărat, însă limbajul e forțat. Nu poți afirma că poți să-L pierzi pe Iisus datorită relației cu El. Mai degrabă a lispei ei.
    Trebuie să se lase credincioșii de fumat și de băut? Ăsta e crezul unora din gruparea penticostală, însă evreii consumau vin la mesele principale zilnic. Tu trebuie să ști asta că nu ești neșcolit. Și fumatul ține de etică. John Stott zice în cartea lui, Crucea lui Hristos, că nu e obligatoriu decât în unele cazuri.

    • Da, e adevărat că din cauza lipsei relaţiei cu El, îl pierd cel mai mulţi pe Isus, însă trebuie să recunoaştem că sunt o parte dintre oameni care Îl pierd pe Isus deoarece nu au o relaţie bună cu El. Ca să mă explic exact privitor la pasajul din Luca, mirarea Mariei şi a lui Iosif a fost privitor la faptul că Isus a rămas în Templu fără ştirea lor. Tonul pe care L-a întrebat Maria pe Isus: „Fiule, pentru ce Te-ai purtat aşa cu noi?” era unul al dojenei. De aici putem înţelege că ei încă nu realizau cu adevărat că El este Fiul lui Dumnezeu. Asta se înţelege şi din v. 50. Relaţia Mariei şi a lui Iosif cu Isus era una de părinte-fiu, însă aceasta trebuia să fie de om-Dumnezeu. La asta m-am referit încă de la început.
      Credincioşii trebuie să se lase de fumat şi de băut cel puţin pentru a demonstra că implinesc versetul care spune „Nimic să nu pună stăpânire pe tine.” Sau versetul care spune: „Toate sunt îngăduinte, dar nu toate sunt de folos!” Nu văd ce folos ar avea tutunul şi vinul (alcool), într-o lume plină de medicamente…

  3. horvathliviu zice:

    Eu cred că au realizat că El nu este copilul lor, ci că este Mesia promis. Toată Evanghelia până la pasajl respectiv vorbește despre asta. Eu zic că finalul versetului respectiv spune totul : καὶ ἡ μήτηρ αὐτοῦ διετήρει πάντα τὰ ῥήματα ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῆς. Și Maica Domnului n-a făcut asta prima dată. Întâlnirea cu îngerul Gavril, cu Elisabeta, cu păstorii, revelația dată și lui Iosif, etc, toate arată că Iisus nu era un copil nelegitim ,ci că era Fiul lui Dumnezeu. Și ei credeau asta, viața lor a fost schimbată, dramatizată de acest Prunc divin.

    • Dacă afirmi că ei erau siguri că El este Mesia, cum se explică dojana lor şi concluzia evanghelistului Luca din vers. 50: καὶ αὐτοὶ οὐ συνῆκαν τὸ ῥῆμα ὃ ἐλάλησεν αὐτοῖς. (Luk 2:50 BGT) „Dar ei n-au înţeles spusele Lui.”?

  4. horvathliviu zice:

    Fiindcă n-a înțeles un cuvântul Lui nu înseamnă că ei nu credeau că El e Mesia. Și apostolii aveau probleme de înțelegere, dar asta nu înseamnă că nu credeau în El ca Mesia. Oricum e o blasfemie să afirmi că Mama Domnului nu credea că El e Mesia. Ea poate credea cel mai vertiginos, fiindcă Ea era și a fost cea mai apropiată de El.

  5. Așteptarea pe care o aveau ei, atat Maria, cat si ucenicii, privitor la Mesia era una total eronata. Ei nu intelegeau cu adevarat ca Isus este Mesia. Mai mult, continui sa cred ca din intrebarea Mariei se intelege cel putin ca ea nu intelegea ca acest fiu al ei este DUMNEZEU! De aceea L-a cautat cu atata disperare. De aceea l-a certat, ca si cum El ar fi făcut ceva rau…

  6. horvathliviu zice:

    Caleb interpretarea ta e păguboasă, și nu-ți dai seama ce implică argumentarea ta. Dacă nu era Iisus Mesia, Dumnezeu-Om, atunci zvonurile și bârfele că Maria l-a conceput cu un soldat roman(sau altcineva) par să fie adevărate. Întruparea e basm atunci, mântuirea nu s-ar realiza. Maria știa că El este mântuitorul, Mesia mai bine decât oricine, chiar Scriptura certifică asta:

    „Mărește sufletul meu pe Domnul,
    Și s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu,
    Că a căutat spre smerenia roabei Sale.Că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile.
    Că mi-ai făcut mie mărire Cel Puternic și Sfânt este numele Lui.
    Și mila Lui în neam și neam spre cei ce se tem de El.
    Făcut-a tărie cu brațul Său, risipit-a pe cei mândri în cugetul inimii lor.
    Coborât-a pe cei puternici de pe tronuri și a înălțat pe cei smeriți,
    Pe cei flămânzi i-a umplut de bunătăți și pe cei bogați i-a scos afară, deșerți.
    A sprijinit pe Israel, slujitorul Sau, ca să-și aducă aminte de mila Sa,
    Precum a grăit către părinții noștri, lui Avraam și seminției lui în veac.

    Cuvintele Mamei Domnului spun totul, și nu are rost să ne amăgim.

    Să nu uităm că Mama Domnului a fost mama lui Iisus, și Iisus a fost și Om , copil, și nu doar Dumnezeu. Ea trebuia să aibă grijă de El, e un paradox, o taină, însă e adevărat. Iosif și Maria trebuia să aibă grijă de El de când era mic, trebuia să fugă dintr-un loc în altul, că avea mulți dușmani.

    • Imi pare foarte rau ca mi-ai interpretat vorbele… Eu nu am afirmat că Isus nu este Mesia. Dacă El nu ar fi Mesia, viaţa umană nu ar avea nici un sens. El a fost şi este Mesia!!!
      Ceea ce am dorit sa afirm a fost că modul de raportare al ucenicilor şi chiar al Mariei la mesianitatea Sa a fost unul eronat.Se vede asta si din cazul nuntei din Cana, cand Maria a perceput diferit modul de lucru al lui Isus ca Mesia.
      Liviu, trebuie să recunoşti că pasajul pe care il aduci ca argument a fost rostit de Maria înainte ca acesta să fie născut. Te intreb cum percepi tulburarea (Luca 1:29) pe care a avut-o ea cand i-a adus îngerul vestea. Sau,ce crezi că a înţeles Maria din profeţia lui Simeon, şi anume că „sufletul ei va fi străpuns de o sabie” (Luca 2:35). Ce crezi că a înţeles din aceasta? Sau că El este rânduit spre prăbuşirea şi ridicare multora (v.34). Sau cum percepi modul în care s-a raportat Isus la ea în cadrul nuntei din Cana. Sau pasajul în care Maria îl caută pe Isus. Şi Isus, aparent nu are timp pentru ea. Eşti sigur că Maria era sigură de mesianitatea lui Isus şi după aceste evenimente? Sau când Îl vede murind pe cruce, când vede că respiră pentru ultima dată, eşti sigur că ea credea şi atunci că Isus este Mesia? Nu cumva, şi ea, ca majoritatea evreilor de atunci aşteptau un Mesia diferit de Cel pe care îl aveau în faţă?

  7. horvathliviu zice:

    Este pertinent lucru să afirmăm că am înțeles mai mult decât Maria. Că aveau alte așteptări de la Iisus e una, dar să afirmi că Maria avea îndoieli că El ar fi Mesia, Fiul lui Dumnezeu e alta. Teologii și filozofii pot argumenta și contraargumenta, însă Ea, Mama Lui, L-a purtat în pântece, L-a alăptat, L-a crescut,a trăit cu Domnul nost mai mult decât oricine. Ce spui tu îs pure speculații, și speculații nebiblice și contra tradiției bisericești. Faptul că Maria I-a fost aproape în momentele grele ne spune ceva despre credincioșia Ei. A fost la Cruce, însă o găsim și la Rusalii.

  8. horvathliviu zice:

    cum adică apariția Ei? Există o dispariție a ei?

  9. horvathliviu zice:

    Argumentul cu prezența Mamei Domnului în Evangelii nu ține Caleb. Si îți aduc un contraargument tare. Faptele Apostolilor în mare vorbește despre faptele lui Petru și Pavel. Ceilalți apostoli sunt aproape uitați; este răutăcios lucru să presupunem că ei au „șomat”, ba dimpotrivă tradiția bisericească spun că și ei au lucrat, au fost martori și martiri. Asta spui tu de Mama Domnului. Scriptura ne vorbește că a fost în timpurile cruciale cu Fiul Ei, Domnul nostru.

    • Din punctul meu de vedere tradiția bisericească nu constituie un argument când trebuie să abordăm modul în care concepea Maria mesianitatea lui Isus. Raman la aceiași poziție, și dacă te vei documenta vei observa că nici cei din Nazaret, frații Lui nu au crezut în El. Te salut cu Filipeni 3:14.

  10. lord.mity zice:

    Caleb, cand exprimi ceva negativ, asa dupa cum incerci tu in postarea ta, cred ca este vorba despre ceva cauzal. Prin urmare, ”din cauza” era expresia corecta, nu ”datorita”.. merita sa modifici.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s